Forskning og viden

Læseforeningens arbejde er baseret på forskning i metoden guidet fælleslæsning. Pionerarbejdet foregår på Centre for the Humanities and Social Sciences of Health, Medicine and Technology (CRILS) under ledelse af Philip Davis og Josie Billingtons. Dette er senest samlet i Billingtons: ”Reading and Mental Health” (2019). I dansk kontekst er arbejdet videreført af Mette Steenberg i kraft af hendes ansættelse som forsker ved Interacting Minds Centre, Aarhus Universitet og herefter bragt ud i praksis via Læseforeningens læseguideprogram. Arbejdet på tværs af forskning og praksis udgør en kerne i Læseforeningen og sikrer, at Læseforeningens arbejde altid er baseret på veldokumenterede resultater og nyeste viden. Læseforeningens eget forskningsarbejde er støttet af en række fonde og samarbejdspartnere (se nederst på siden). Derudover krydser læseforeningen ofte veje med andre som undersøger, observerer og udvider vores arbejde. Herunder kan du finde en masse af alt ovenstående.

Udvalgt forskning og specialer

“Det er barskt, når man lige hører noget, der går rigtig tæt på en selv. Men det kan også være forløsende, at andre kan have det ligesom en selv - at det ikke er noget, jeg alene kender til”

- Deltager i læsegruppe

Er du nysgerrig på metoden guidet fælleslæsning? Se eksempler på hvordan vi bruger den i vores læsefælleskaber her.