I litteraturen er du aldrig alene: Bliv frivillig læseguide og vær med til at modvirke ensomhed blandt ældre i Odense

Læseforeningen søger lige nu frivillige læseguider i Odense, som gennem læsende fællesskaber skal modvirke ensomhed og skabe bedre ældreliv. Som frivillig får du uddannelsen i guidet fælleslæsning og bliver en del af Læseforeningens fantastiske netværk af frivillige. Måske skal det være dig eller en du kender?

Om Læseforeningen og om at være frivillig

Læseforeningen drømmer om et samfund, hvor der er plads og tid til meningsfulde møder mellem mennesker på tværs af alder, køn, kultur og vilkår. Med udgangspunkt i denne vision og i metoden guidet fælleslæsning opretter vi læsefællesskaber ledet af frivillige læseguider landet over.

Som frivillig læseguide for grupper af seniorer i Odense skal du kunne læse i dagtimerne én gang om ugen. Vi læser primært på plejehjem eller aktivitetscentre. Er du interesseret i at læse på Bjørnemosen, et bosted for voksne med varigt nedsat fysisk og/eller psykisk funktionsevne, så er det dog måske også en mulighed. Alt afhængigt af hvor du læser, vil du enten indgå i allerede eksisterende læsefællesskaber eller være med til at etablere helt nye. Du kan læse alene eller dele gruppen med en anden læseguide. Som frivillig udvælger du tekster og faciliterer læseoplevelsen. På den måde kan du være med til at skabe meningsfulde møder mellem mennesker med udgangspunkt i skønlitteraturen.

Vi forventer, at du efter at have fået uddannelsen kan forpligte dig som læseguide minimum 1 år.

Læs mere om vores arbejde og metode. I videoen herunder kan du desuden få et lille indblik i rollen som læseguide for en gruppe ældre på et plejehjem.

Læseforeningen tilbyder:

· En 3-dages uddannelse i metoden Guidet fælleslæsning

· Et match med en gruppe, som du læser med én gang om ugen i dagtimerne

· Et dynamisk frivilligmiljø der understøtter dig i din praksis

· Adgang til litteraturforum – online tekstarkiv for vores frivillige

Om dig:

·  Du er interesseret i litteratur og har lyst til at dele glæderne ved litteratur

· Du har mod på at skabe læsefællesskaber for at modvirke ensomhed blandt ældre

· Du er en dygtig facilitator, som møder alle i øjenhøjde og med respekt

· Du er mødestabil og har mulighed for at læse fast én gang ugentligt i dagtimerne

Spørgende fælleslæsning

Du har mulighed for at deltage i vores online spørgende fælleslæsning den første mandag i hver måned kl. 19-20.30. Her kan du opleve en guidet fælleslæsning og stille spørgsmål til en af vores gode, frivillige læseguider, som kan fortælle dig meget mere om rollen som læseguide. Tilmelding hos lina@laeseforeningen.dk

Ansøgning

Udfyld dette ansøgningskema og send det til sanne@laeseforeningen.dk

Deadline for ansøgning er d. 4. juni 2024. Der afholdes gruppesamtaler på Odense Central Bibliotek og i ansøgningen bedes du angive, hvilken dato du ønsker at deltage i en gruppesamtale.

Kan du ikke deltage i gruppesamtalerne, så kontakt Sanne på sanne@laeseforeningen.dk med henblik på at finde alternativ dato til samtale.

I tilfælde af pladsmangel vil vi prioritere ansøgere, som har prøvet at deltage i en guidet fælleslæsning, har relevant erfaring og kan læse fast en gang om ugen. Ønsker du at besøge en læsegruppe på et plejehjem eller aktivitetscenter, så angiv dette i ansøgningsskemaet og vi skal forsøge at finde en gruppe, du kan besøge inden kursus.

OBS! For at komme i betragtning SKAL du kunne deltage på læseguideuddannelsen som finder sted d. 9.- 11. august 2024. Uddannelsen finder sted på Stenstruplund Kursuscenter (lige ved Stenstrup Station).

Læseforeningen søger en studentermedhjælper 15 timer ugentligt til at koordinere vores frivilligprogram

Fælleslæsning i samarbejde med Teater Republique / Revolver