Invitation: Læseforeningens generalforsamling 2024 og bogreception på ‘Litteratur i virkeligheden’

Læseforeningens bestyrelse indkalder hermed til Læseforeningens årlige generalforsamling for medlemmer fredag d. 19. april 2024 kl. 15.00 (alle medlemmer skulle gerne have modtaget en mail med mere info)

Program:

15.00 – 16.15: Generalforsamling (for medlemmer)

16.15 - 16.30: Pause

16.30 – 17.30: Bogreception for at fejre udgivelsen af bogen ”Litteratur i virkeligheden” af Mette Steenberg, stifter af Læseforeningen, samt sociolog Helene Forsberg-Madsen og antropolog Anne Line Dalsgård (for alle)

Generalforsamling og bogreception vil foregå på:

Kulturhuset Vartov

Farvergade 27

1463 København K

Tilmelding til generalforsamling hurtigst muligt på kontakt@laeseforeningen.dk

Bogreception kræver ikke tilmelding.

Om ‘Litteratur i virkeligheden’

‘Litteratur i virkeligheden’ udgives på Aarhus Universitetsforlag og er skrevet af Mette Steenberg, stifter af Læseforeningen, samt sociolog Helene Forsberg-Madsen og antropolog Anne Line Dalsgård. Det er en længe ventet udgivelse som vi hos Læseforeningen er meget glade for nu at kunne holde i hænderne og vise frem til verden.

Om bogen:

”Guidet fælleslæsning er en måde at læse litteratur i fællesskab på. Den kræver ikke, at deltagerne forbereder sig eller har særlige litteraturfaglige kundskaber. En læseguide vælger de tekster, der læses højt på stedet. Der holdes pauser og stilles spørgsmål, og deltagerne deler deres umiddelbare læse- oplevelser. Læsningen holdes levende og åben, man læser ikke for at finde frem til
et svar, for at konstatere eller konkludere, men for at undersøge og udforske. Med prosa og poesi som afsæt etableres et rum for refleksion, stemninger og udfoldelse af tanker, følelser og erfaringer.

Litteratur i virkeligheden viser, hvordan guidet fælleslæsning kan få betydning for forandrings- processer i mennesker, og hvordan man kan arbejde med litteratur som interventionsform på tværs af socialt arbejde, psykiatri, biblioteks- væsen, uddannelsessektor og civilsamfund. Forfatterne introducerer guidet fælleslæsning som metode, beskriver dens virkningsmekanismer og diskuterer dens teorier og baggrunde, men viser først og fremmest, at fælleslæsning tillader den enkelte at komme til stede på en mere fri og skabende måde.”

Fælleslæsning i samarbejde med Teater Republique / Revolver

Læseforeningen søger praktikant med flair for IT og digital kommunikation til efterårssemestret 2024