Læseforeningen søger praktikant med flair for IT og digital kommunikation til efterårssemestret 2024

Vil du hjælpe en sej NGO, med begrænsede EDB-skills, med at gentænke og udvikle vores online litteraturforum? Lige nu søger vi en IT-kyndig praktikant til efterårssemestret 2024, som skal være med til at udvikle vores online litteraturforum på ny. Måske læser du digital design, datalogi eller medievidenskab - ligemeget hvad, læs videre hvis din nysgerrighed er vækket!

Om læseforeningen
Læseforeningen er en civilsamfundsorganisation, der arbejder for at skabe øget trivsel og smukke fælles oplevelser med skønlitteraturen. Vi uddanner frivillige læseguider i metoden guidet fælleslæsning og vi støtter dem i at drive skønlitterære fællesskaber i hele landet for mennesker i alle aldre, livssituationer og på tværs af sociale lag. En af de ting vi tilbyder vores frivillige som støtte til deres arbejde er adgang til et online litteraturforum hvor de kan finde inspiration til hvad de skal læse i deres læsefællesskaber.

Om at være praktikant
Du skal være praktikant i hvad der svarer til et semester på din institution (typisk 4 - 5 måneder) – minimum 25 timer om ugen, med start omkring august eller september 2024. Vi er fleksible i forhold til dit studie. Læseforeningen har kontorer i København og Aarhus. Du kommer til at arbejde tæt med vores kommunikationsansvarlige der har kontorplads i Aarhus, men som arbejder en del hjemmefra. Det vil være oplagt hvis du har lyst til at møde ind to dage om ugen på kontoret i Aarhus, men at du også er frisk på at arbejde hjemmefra. Hvis du ikke bor tæt på Aarhus men stadig er interesseret kan vi også sagtens finde ud af noget!

Som en del af praktikken vil du få en grundig introduktion til vores arbejdsplads og du vil, i det omfang det giver mening for dig, blive en del af vores dagligdag på sekretariatet. Vi er en levende organisation med rigtig mange jern i ilden – og med masser af godt humør og stærke fælles ambitioner.

Vi hos Læseforeningen ved at en praktik skal give mening for alle parter og vi vil under hele processen tage din læring seriøst og vægte højt at du får den bedst mulige oplevelse.

Dine opgaver bliver:
Din primære arbejdsopgave er, sammen med os og vores frivillige, at gentænke vores online litteraturforum og være med til at skabe en ny brugervenlig og inspirerende platform. Det nuværende litteraturforum er lavet i WordPress, men vi har ingen specifikke ønsker om at det skal forsætte sådan. Derudover ser vi gerne, at du har lyst til at dykke ned i tanker om brugervenlighed på vores hjemmeside og andre platforme.

Vi forventer, at:

• du er dygtig til IT, har erfaring med programmering eller lignende

• du har erfaring med og interesse for arbejdet med udvikling af online platforme og fællesskaber

• du er interesseret i arbejdet med digital brugervenlighed

• du kan arbejde selvstændigt – og er komfortabel med det

• du har lyst til at dykke ned i vores organisation og lære mere om vores arbejde

Vi tilbyder:

• En praktik hvor du med en konkret opgave er med til at skabe noget som kommer til at gøre en stor forskel for alle vores seje frivillige

• Et indblik i dagligdagen i en levende og passioneret NGO der tror på at skønlitteratur kan gøre en forskel i samfundet

• Et kursus i metoden guidet fælleslæsning! Alle ansatte hos Læseforeningen såvel som praktikanter tilbydes at deltage i vores kursus i metoden guidet fælleslæsning gratis

Ansøgning
Send din ansøgning til annaliv@laeseforeningen.dk hurtigst muligt. Samtaler vil blive afholdt løbende på zoom.

Invitation: Læseforeningens generalforsamling 2024 og bogreception på ‘Litteratur i virkeligheden’

Skønlitterær klimaaktivisme på Godsbanen: billedserie og tak!