Skønlitterær sorgterapi i Aarhus: forfattersamtale og fælleslæsning med Christel Wiinblad og Joa Kruse Lykke

Vær med, når Læseforeningen inviterer til 'skønlitterær sorgterapi’ med forfattersamtale og fælleslæsning i ’Vogn 1’ på Godsbanen tirsdag d. 21. maj kl. 16-18.

Sorgen er en erfaring, vi alle stifter bekendtskab med før eller siden – hvad enten den udspringer af tabet af en nærtstående, tabet af et venskab eller et knust hjerte. Men hvor går vi hen med sorgen, når den rammer – og når vi bagefter skal lære at leve videre med den?

Læseforeningen tror på skønlitteraturen og dens potentiale på tværs af livssituationer. Til dette arrangement zoomer vi ind på sorgens mange nuancer og dykker ned i, hvordan vi kan finde trøst og fællesskab i det skrevne ord.

Arrangementet indledes med oplæsning ved forfatterne Christel Wiinblad og Joa Kruse Lykke, der på hver deres måde sætter ord på tabet, sorgen og de reflektionsrum, der opstår i kølvandet. Wiinblad udgav i februar bogen Deep Purple, som tager afsæt i forfatterens brors selvmord, og Kruse Lykke debuterede i 2022 med romanen “Et sted at være mor fra”, der beretter om et sygdomsforløb og tabet af en mor.

Alle deltagende må endelig medbringe et spørgsmål til forfatterne, da vi ønsker en samtale i salen.

Efter forfattersamtalen inviteres alle deltagere til guidet fælleslæsning i mindre grupper. Sammen læser vi udvalgt prosa og poesi, der behandler og sætter sorgen i perspektiv.

Læseforeningen søger for te, kaffe og lidt sødt.

Praktisk information:

Arrangementet er for alle og gratis.

Tid: d. 21. maj kl. 16-18

Sted: Vogn 1, Godsbanen, 8000 Aarhus C

Tilmelding: sebastian@laeseforeningen.dk (senest 14. maj, der er begrænsede pladser)

Om forfatterne:

Christel Wiinblad (hun/hende, f. 1980) er uddannet fra Forfatterskolen i 2008. Hun debuterede samme år med 49 forelskelser, en samling portrætdigte af både familie, venner og en række ikoniske skikkelser inden for litteratur, film og musik. I 2008 udkom også Min lillebror – En morgen i himlen, i hvert fald i det grønne, en bevægende skildring af Christel Wiinblads skizofrene lillebror og båndene og kærligheden mellem de to søskende. Wiinblads seneste udgivelse Deep Purple udkom i februar 2024 på forlaget Antipyrine.

Joa Kruse Lykke (de/dem, f. 1994) er elev på Forfatterskolen, uddannet fra Kungliga Konsthögskolan i Stockholm og debuterede i april 2022 med digt-romanen Et sted at være mor fra, der er et barns rå fortælling om en mors terminale sygdomsforløb – og sorgen og praktikaliteterne der følger efter.

Eventet er skabt med støtte fra Nordea-Fonden.

Læseforeningens årsberetning og årsregnskab 2023: “Et samfund kan være så stenet”

Læseforeningen søger en studentermedhjælper 15 timer ugentligt til at koordinere vores frivilligprogram