En plads i litteraturen
2020 - 2022
Flere og flere unge under uddannelse oplever i disse år markante problemer med mistrivsel, herunder særligt stress og social isolation. På den baggrund har Tryg Fonden bevilliget midler til, at Læseforeningen i samarbejde med Studenterrådgivningen kan dokumentere trivselseffekterne af læsegrupper baseret på Guidet fælleslæsning - på en række centrale områder for unge studerende i mistrivsel; ensomhed og stress, motivation og studietilknytning.
Tal fra den danske sundhedsprofil dokumenterer en stigning på over 10 procent i perioden 2013-2017 (Sundhedsstyrelsen & Statens Institut for Folkesundhed 2018). Nye tal fra Uddannelses- og
Forskningsministeriet med besvarelser fra over 100.000 studerende viser lignende tendenser, hvor næsten hver femte angiver, at de altid eller ofte har stærke stresssymptomer i forbindelse med deres dagligdag på studiet (Uddannelses- og Forskningsministeriet 2019). Selvom det er vanskeligt at påvise en kausal sammenhæng, peger flere studier på negative relationer mellem mistrivsel, faglige resultater og frafald.
Studenterrådgivningens årsrapport om studerendes trivsel 2019, “Når det perfekte tynger”, peger på den herskende præstationskultur som en faktor for de studerendes mistrivsel. Dette understøttes af en undersøgelse fra Psykiatrifonden med deltagelse af 1.500 unge mellem 16 og 24 år, der viser at 41 procent af de unge under uddannelse kun er tilfredse med egen præstation, hvis de har fået karakteren 10 eller 12, ligesom 42 procent er enige eller meget enige i, at topkarakterer på uddannelsen er nødvendigt for at få et godt liv (Psykiatrifonden 2017). Også ensomhed fylder blandt mange studerende. Ifølge en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) kan 58 procent af de studerende således karakteriseres som enten periodisk ensomme eller ensomme (Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) 2018). Ensomme studerende overvejer i højere grad at stoppe på deres uddannelse, ligesom de i lavere grad diskuterer undervisningsmateriale og oplever at kunne få hjælp fra deres medstuderende.
Det er på denne baggrund, at projektet ønsker at udvikle og afprøve en indsat med litterære læsegrupper baseret på metoden Guidet fælleslæsning for unge, der opsøger Studenterrådgivningen med symptomer på mistrivsel. Læseforeningen og Studenterrådgivningen har etableret samarbejde om at tilbyde læsegrupper for de studerende, ud fra erfaringer med GFL og projektets hypotese: at litterære læsegrupper styrker de studerendes trivsel netop ved at tilbyde et rum, hvor der er plads til fordybelse og til at dele sårbarheder.