Forskning og viden
Læseforeningens arbejde er baseret på forskning i metoden guidet fælleslæsning som vi som de første i Danmark har arbejdet med siden 2010. Pionerarbejdet foregik på Centre for the Humanities and Social Sciences of Health, Medicine and Technology under ledelse af Philip Davis og Josie Billingtons i Liverpool. Dette er senest samlet i Billingtons: ”Reading and Mental Health” (2019). I dansk kontekst er arbejdet videreført af Læseforeningens direktør Mette Steenberg, i kraft af hendes ansættelse som forsker ved Interacting Minds Centre, Aarhus Universitet og herefter bragt ud i praksis via Læseforeningens læseguideprogram. Arbejdet på tværs af forskning og praksis udgør en kerne i Læseforeningen og sikrer, at Læseforeningens arbejde altid er baseret på veldokumenterede resultater og nyeste viden. Læseforeningens eget forskningsarbejde er støttet af en række fonde og samarbejdspartnere. Derudover krydser læseforeningen ofte veje med andre som undersøger, observerer og udvider vores arbejde.
Udvalgt forskning, specialer, mm.
Litterær lindring, speciale i Specialpsykologi og læring, Sanne Krogh Johansen, Roskilde Universitet, 2024
Skønlitterær fødselsforberedelse - Om guidet fælleslæsning for gravide, speciale, Cecilie Herfurth, Almen Antropologi, Aarhus Universitet, 2023
I litteraturen er du aldrig alene - om læseoplevelser og guidet fælleslæsning i danskfagets litteraturundervisning, bachelorprojekt, VIA University College, Caroline Deichmann og Sebastian Sunddal Mikkelsen, 2023
“The poem has stayed with me”: Continued processing and impact from Shared Reading experiences of people living with cancer, i Poetics, Tine Riis Andersena og Frank Hakemuldera, 2023
FRA SOLORYTTER TIL LÆSEHEST - En undersøgelse af guidet fælleslæsning som litteraturpædagogisk metode til undervisningen i en 10. klasse i Aarhus, speciale, Michelle David, Kognitiv Semiotik, Aarhus Universitet, efterår 2023
“We're opening 20 doors!“: Exploring the collective dimensions of Shared Reading as mental health promotion among newly retired men in Denmark, Mette Marie Kristensen, Peter Simonsen, Marie-Elisabeth Lei Pihl, Morten Hulvej Rod og Anna Paldam Folker, Social Sciences & Humanities Open, august 2023
Effekten af et interessedrevet fællesskab, speciale, Frederikke Hansen Levinsen, Nordisk sprog og litteratur, Aarhus Universitet, forår 2023
Når kroppen læser med, speciale, Astrid Wagner Olsen, Dansk Didaktik, DPU, Aarhus Universitet, december 2022
Shared Reading i Skandinavia - Forskning og praksis, redaktion: Torbjörn Forslid, Anders Ohlsson, Kerstin Rydbeck, Kjell Ivar Skjerdingstad, Mette Steenberg og Thor Magnus Tangerås, Oslomet Skriftserien, december 2022
The day we were dogs: Mental illness, shared reading, and moments of transformation, af Anne Line Dalsgård og Charlotte Christiansen, artikel udgivet i ETHOS, Journal of the Society for Psychological Anthroplogy, 2022
Guidet fælleslæsning i skolen – erfaringer og anbefalinger, Steenberg, Mette; Mortensen, Lise Majgaard; Hansen, Frank; Kornbeck Nielsen, Tina, Børn og unge - Aarhus Kommune, 2022
Perspektiver fra samarbejdspartnere i Læs Højt - Læs sammen, pixirapport som del af ekstern evaluering af projektet Læs Højt – Læs sammen: Udvikling af højtlæsningspraksis i småbørnsfamilier, 2021
Does fiction reading make us better people? Empathy and morality in a Literary Empowerment Program, af Charlotte Christiansen, artikel udgivet i ETHOS, Journal of the Society for Psychological Anthroplogy, 2021
Literary free spaces. Vulnerability, shared reading and selfhood in Denmark/Litterære frirum. Sårbarhed, fælleslæsning og selvoplevelser i Danmark, afhandling af antropolog Charlotte Christiansen, Aarhus Universitet, 2021
Facilitating Reading Engagement in Shared Reading, af Mette Steenberg, Charlotte Christiansen, Anne Line Dalsgård, Anne Maria Stagis, Liv Moeslund Ahlgren, Tine Lykkegaard Nielsen, Nicolai Ladegaard, i Poetics Today, 2021
Shared Reading as Mental Health Promotion Among Newly Retired Men: Design of a feasibility study, af Mette Marie Kristensen, Peter Simonsen, Marie-Elisabeth Lei Holm, Mette Steenberg, Josefine Ranfelt Andersen, Sarah Elizabeth Hvidberg og Anna Paldam Folker, omhandlende projektet Læs som mand, Nordic Journal of Arts, Culture and Health, 2020
Tid til Læsning, Evalueringsrapport 2020, omfattende rapport og evaluering af projektet Tid til Læsning, 2020
Kunsten at forstå Kunsten - Et tværfagligt perspektiv på litteratur- og kunstforståelsen i behandlingstilbuddet Tid til Læsning, speciale omhandlende Tid til Læsning, af Anna Roed, Nordisk Sprog og Litteratur, 2019
Litterære fællesskaber - Evaluering af pilotprojekt med læsegrupper på to socialpsykiatriske bosteder i Region Midtjylland, evaluering, 2018, Aarhus Universitet, af antropolog Charlotte Christiansen
Skønlitteratur på et usandsynligt sted - Guidet Fælleslæsning på KontaktHuset, et socialt tilbud for voksne med misbrugsproblematikker, evaluering, 2017, af antropolog Charlotte Christiansen
Literary Reading as a Social Technology - An Exploratory Study on Shared Reading Groups, 2016, i Plotting the Reading Experience: Theory/Practice/Politics, Rothbauer, Mette Steenberg
Kan litteraturen alt? Narrativ og affektiv analyse af samtalen i læsegrupper, 2015 Speciale i Kultur og Formidling, Lone Kramer
Når barske drenge læser blid poesi - en undersøgelse af læsegrupper i Ringe Statsfængsel, faglig rapport fra Interacting Minds Centre, Aarhus Universitet, 2014, af antropolog Pernille Bräuner
Text Technology: Building Subjective and Shared Experience in Reading, Journal of Cognition and Culture 14, 2014, Mette Steenberg, Pernille Bräuner and Sebastian Wallot
Læsning som social teknologi. SLÅ, Svensklärarföreningens årsskrift 2013 med tema: Läsning! Mette Steenberg
Litteratur som behandling eller æstetisk praksis? Månedsskrift for Almen Praksis: 1-7, 2013, Mette Steenberg
Kom ind i læsningen, Anglo-Files, Nov: 43-51, 2012, Mette Steenberg
Shared reading”: Old technology in the era of new digital media, Scandinavian Library Quarterly, 2011, Mette Steenberg
“Det er barskt, når man lige hører noget, der går rigtig tæt på en selv. Men det kan også være forløsende, at andre kan have det ligesom en selv - at det ikke er noget, jeg alene kender til”
- Deltager i læsefællesskab