Guidet fælleslæsning
Læseforeningens læsende fællesskaber er baseret på guidet fælleslæsning. Det er en metode udviklet til at dele skønlitterære læseoplevelser gennem live-læsning i mindre grupper, oftest a 4-8 deltagere. Læsningen varetages af en uddannet læseguide, som veksler mellem højtlæsning og samtale. Læseguiden udvælger og forbereder teksterne inden mødet, typisk en kombination af prosa (noveller eller romanuddrag) og poesi. For deltagerne er der ingen forberedelse! Dette er en vigtig pointe, da guidet fælleslæsning tager udgangspunkt i de følelser og tanker, der opstår umiddelbart, mens teksten læses. Derved baseres samtalen som udgangspunkt på den enkeltes læseoplevelse samt de livserfaringer, hver læser bringer ind i forståelsen af værket, og ikke på en fagspecifik, forhåndserhvervet viden om skønlitteratur. Ligeledes er fraværet af forberedelse en vej til inklusion, hvor alle kan være med.
Videoen nedenfor viser vores læseguide Kathrine fælleslæse med en gruppe ældre på et plejehjem i København.
Vi læser langsomt. Herved skabes der mulighed for, at deltagere kan nærlæse teksten og opfatte detaljer, som man måske ikke ville lægge mærke til. Højtlæsningen skaber en følelse af fællesskab, fordi man sidder sammen og lytter til hinandens stemmer. Det er som udgangspunkt læseguiden, der læser højt, men nogle gange inviteres deltagere til at læse. De, der ikke selv har lyst til at læse højt, kan altid blot læne sig tilbage og lytte.
Undervejs i læsningen holdes der pauser. I pauserne taler vi sammen om det, der er læst, og hvad det vækker hos den enkelte. Måske opstår der en undren, der afføder et spørgsmål, mens en anden deltager er blevet mindet om noget fra sit eget liv. Ofte diskuterer vi både handlingen og de fiktive karakterer i litteraturen, og vi taler om, hvad der videre sker i historien. Andre gange taler vi om sproget, beskrivelser af steder, hvad vi ser for os samt stemninger, følelser og associationer. Når vi taler om litteraturen i vores læsefællesskaber, er der ikke noget ”rigtigt svar”. Alt, hvad teksten får os til at tænke på eller føle, er velkomment. Efter en pause genoptages læsningen, og på den måde veksles der mellem højtlæsning og refleksion.
I videoen nedenfor ser du læseguide John fælleslæse på Maskine Maskine på Amager, et værested for mennesker med psykisk sygdom.
Læseguiden har altid ansvaret for valg af litteratur og for at facilitere samtalen. Læseguiden er trænet af Læseforeningen i at udvælge litteratur, der passer til formålet, og i at stille spørgsmål, der åbner for teksten og inviterer deltagerne ind i læsningen. Derudover sørger læseguiden også for, at rummet er et trygt og behageligt sted for alle deltagere. Guidet fælleslæsning er som metode udviklet til at kunne omfavne alle typer af deltagere - uanset alder, køn, sociale eller psykiske omstændigheder - og skabe plads til dem, der måske ikke har de store forudsætninger for at læse, eller som befinder sig et sted i livet, hvor det af forskellige grunde kan være svært.
I videoen her ser du læseguide Marie læse med en gruppe barslende kvinder.
Se flere eksempler på fælleslæsning i praksis her fra et fællesskab for mødre med anden etnisk baggrund i Tilst, Aarhus, her fra en gruppe hos Kontakthuset (misbrugsbehandling) i Aarhus, her fra Glad Fagskole i København, og her fra projekt Tid Til Læsning (psykisk sårbare voksne).
Hvis du er interesseret i at høre yderligere om guidet fælleslæsning og om rollen som læseguide, kan du deltage i vores månedlige online spørgende fælleslæsning.
Læseforeningen tilbyder med Skolen for læsekunst en bred vifte af kurser, med kurset i guidet fælleslæsning i centrum. Du kan både deltage i kurset med henblik på at blive frivillig hos Læseforeningen og som ekstern samarbejdspartner.
Metoden guidet fælleslæsning er oprindeligt udviklet af vores oversøiske kolleger, engelske The Reader Organisation i Liverpool, hvor metoden kaldes shared reading. For mere information om metoden se forskning.
“Når jeg læser med andre, forstår jeg bedre mig selv, mennesker omkring mig og den verden vi lever i“
- Deltager i et læsefællesskab