Guidet fælleslæsning
Læseforeningens læsende fællesskaber er baseret på guidet fælleslæsning. Det er en metode udviklet til at dele skønlitterære læseoplevelser gennem live-læsning i mindre grupper, oftest a 4-8 deltagere. Læsningen varetages af en uddannet læseguide og veksler mellem højtlæsning og samtale. Læseguiden udvælger og forbereder teksterne inden mødet, typisk en kombination af prosa (noveller eller romanuddrag) og poesi. For deltagerne er der ingen forberedelse! Dette er en vigtig pointe, da guidet fælleslæsning tager udgangspunkt i de følelser og tanker der opstår umiddelbart, mens man læser en tekst. Derved baseres samtalen som udgangspunkt på den enkeltes læseoplevelse samt de livserfaringer, hver læser bringer ind i forståelsen af værket og ikke på en fagspecifik, forhåndserhvervet viden om skønlitteratur. Ligeledes er fraværet af forberedelse en måde til inklusion hvor alle kan være med.
Her i videoen nedenfor kan man se vores læseguide Kathrine læse med en gruppe ældre på et plejehjem i København.
Vi læser langsomt. Herved skabes mulighed for, at deltagere kan nærlæse teksten og opfatte ting, som man måske ellers ikke vil lægge mærke til. Højtlæsningen skaber en følelse af fællesskab, fordi man sidder sammen og lytter til hinandens stemmer. Det er som udgangspunkt læseguiden der læser højt, men nogle gange inviteres deltagere til at læse. De, der ikke selv har lyst til at læse højt, kan altid bare læne sig tilbage og lytte.
Undervejs i læsningen bliver der holdt pauser. I pauserne taler vi sammen om hvad der er blevet læst og hvilke ting det har vækket hos den enkelte. Måske er det en undren, der afføder et spørgsmål, mens en anden deltager er blevet mindet om noget bestemt fra sit eget liv, mens der blev læst. Ofte bliver både handling og de fiktive karakterer i litteraturen diskuteret, og vi taler om, hvad der videre sker i historien. Andre gange taler vi om sproget, beskrivelser af steder og hvad vi ser for os samt stemninger, følelser og associationer. Når vi taler om litteraturen i vores læsefællesskaber, er der ikke noget ”rigtigt svar”. Alt, hvad teksten får os til at tænke på eller føle, er velkomment. Efter en pause genoptages læsningen, og på den måde veksles der mellem højtlæsning og refleksion.
I videoen nedenfor ser du læseguide John fælleslæse på Maskine Maskine på Amager, et værested for mennesker med psykisk sygdom.
Læseguiden har altid ansvaret for valg af litteratur og facilitering af samtalen. Han eller hun er trænet af Læseforeningen i at vælge litteratur der passer til formålet og i at stille spørgsmål, der åbner op for teksten og inviterer ind i læsningen. Læseguiden sørger også for at rummet er et rart sted for alle deltagere. Guidet fælleslæsning er som metode tænkt til at kunne omfavne alle typer af deltagere, uanset alder, køn, sociale eller psykiske omstændigheder, og gøre plads til deltagere, der ikke har de store forudsætninger for at læse eller er et sted i livet hvor det af forskellige grunde kan være svært.
I videoen her ser du læseguide Marie læse med en gruppe barslende kvinder.
Se flere eksempler på fælleslæsning i praksis, her fra et fællesskab for mødre med anden etnisk baggrund i Tilst, Aarhus, her fra en gruppe hos Kontakthuset (misbrugsbehandling) i Aarhus, her fra Glad Fagskole i København, og her fra projekt Tid Til Læsning (psykisk sårbare voksne).
Hvis du er interesseret i at høre endnu mere om guidet fælleslæsning og om rollen som læseguide, kan du deltage i vores månedlige online spørgende fælleslæsning.
Læseforeningen tilbyder med Skolen for læsekunst en bred vifte af kurser, med kurset i guidet fælleslæsning i centrum. Du kan både deltage i kurset med henblik på at blive frivillig hos Læseforeningen og som ekstern samarbejdspartner.
Metoden guidet fælleslæsning er oprindeligt udviklet af vores oversøiske kollegaer, engelske The Reader Organisation i Liverpool, hvor metoden kaldes shared reading. For mere information om metoden, se forskning.
“Når jeg læser med andre, forstår jeg bedre mig selv, mennesker omkring mig og den verden vi lever i“
- Deltager i et læsefællesskab