Fælleslæsning for førstegangsfødende: I Aarhus læser de gravide Olga Ravn og James Joyce
Læseforeningen og Aarhus Jordemoderpraksis er i pilotprojekt gået sammen om at afprøve læsegrupper som en del af fødselsforberedelsen. Her får de gravide mulighed for at finde inspiration, støtte og fællesskab i skønlitteraturen og i samspil med hinanden. Projektet er støttet af Sundheds-innovationspuljen, Region Midtjylland, og har til formål at fremme trivsel, tryghed og en god start på familielivet.
Om projektet:
Som førstegangsfødende er det naturligt at gøre sig mange tanker omkring fødslen og den nye rolle som mor. Samtidig er graviditeten dog også en tid med mange ubekendte, og det kan være svært at vide, hvordan man bedst muligt kan forberede sig på de mange følelsesmæssige udfordringer og forandringer, som fremtiden bringer. Med projektet Fælleslæsning for førstegangsfødende forener Læseforeningen og Aarhus Jordemoderpraksis kræfterne og undersøger, hvordan litteraturen i praksis kan være et redskab til at forberede mødre mentalt og følelsesmæssigt på den transformationsproces, som de står midt i og overfor. Ved at tilbyde faciliterede læseoplevelser med afsæt i skønlitteratur, der berører emnet, giver projektet førstegangsfødende mulighed for at indgå i et unikt fællesskab, hvor de kan spejle sig i andres fortællinger og dele deres tanker omkring graviditet, fødsel og moderskab.
Læsegrupperne finder sted på Aarhus Jordemoderpraksis, hvor de gravide mødes i mindre grupper på mellem fire-seks deltagere. Grupperne ledes af en uddannet læseguide fra Læseforeningen, som læser højt fra en kortere tekst – en novelle, et romanuddrag eller et digt – og efterfølgende faciliterer den fælles samtale. På bordet står kaffe, the og chokolade og stemningen er afslappet og uformel.
“Som gravid, har jeg oplevet, at det er nemt at blive overfokuseret på tal, statistikker og sundhedsfaglige fakta, og jeg savnede et rum hvor graviditet, fødsel og moderskab kunne diskuteres på et større og et mere frit plan. Min oplevelse i gruppen er, at vi med udgangspunkt i teksternes tematikker får vendt de ting, som fylder i hver vores bevidsthed her og nu, lige fra barsel, kommende fædres rolle, fødslen, svære job-situationer og alt for dyrt baby-udstyr.”
– Læsegruppedeltager
I det skønlitterære landskab træder moderskabet også tydeligere og tydeligere frem, og en lang række forfattere stiller i disse år skarpt på de mange følelsesmæssige, kropslige og strukturelle aspekter, som knytter sig til livet som mor. Faktisk taler man om en decideret mor-bølge, hvor danske forfattere som Olga Ravn, Cecilie Lind og Dy Plambeck gennem bevægende og poetiske – men også benhårde og bundærlige – fortællinger er med til at formidle, hvordan det på krop og psyke kan opleves at træde ind i rollen som mor.
“... jeg vandrer på det ene solbeskinnede fortov efter det andet / med mine bryster og mælken / ude afmig selv over at intet er som før jeg blev mor og at alt alligevel er angsten og kærligheden og barnet gror ...”
– Mit barn, Cecilie Lind, 2019.
Og netop denne form for formidling, som giver plads til de subjektive og nuancerede fortællinger ser leder af Aarhus Jordemoderpraksis, Joke-Gesine Habben, et stort potentiale i:
“Vi er gået med i projektet, fordi vi gerne vil stille jordemoderpraksissen i det omgivende samfund. I litteraturen og kulturen findes der mennesker og stemmer, som kan skabe resonans omkring den gravide og forældrene. Dette er et vigtigt aspekt, som vi er meget glade for at byde indenfor.”
Faktaboks:
Læseforeningen er en social frivillig forening, der arbejder i krydsfeltet mellem litteratur, mental sundhedsfremme og socialt udviklingsarbejde. Foreningens formål er at bringe litteraturen ud, hvor den gør gavn, og skabe stærke læsende fællesskaber for mennesker i alle livssituationer og på tværs af sociale lag. Til det formål uddanner Læseforeningen frivillige læseguider i metoden guidet fælleslæsning og opretter læsegrupper på tværs af landet i samarbejde mellem civilsamfund og offentlige og private aktører. Læs mere på www.laeseforeningen.dk. Fælleslæsning for førstegangsfødende er et nyskabende samarbejde mellem Læseforeningen og Aarhus Jordemoderpraksis, hvor læsegrupper afprøves som en del af fødselsforberedelsen på AUH. Projektet er støttet med 100.000 kr. fra Sundhedsinnovationspuljen i Region Midtjylland og løber til og med august 2021.