Læselyst
2019 - 2021
Alt for mange børn og unge i Danmark vokser op i familier, hvor forældrene mangler ressourcer til at styrke børn og unge i deres læsefærdigheder. At vokse op uden tilstrækkelige læsefærdigheder og reel adgang til litteratur og meningsfulde kulturbårne fællesskaber, har vidtrækkende konsekvenser både i forhold til skolegang, uddannelse og arbejdsmarkedstilknytning. Forskning fra OECD (PISA) peger på en sammenhæng mellem lystlæsning og kompetencer. Så lidt som 20 minutters daglig lystlæsning nivellerer socioøkonomiske faktorer. Senest er der påvist en fiktionsfaktor i forhold til PISA test performance. Det har fået regeringen i UK til at gøre lystlæsning obligatorisk, men spørgsmålet melder sig stadig; hvordan skaber man læselyst og glæde ved litteratur, særligt i familier som ikke er vokset op indenfor en litterær tradition?
Dette projekts mål er at udvikle en specialiseret indsats, der kan styrke læselysten og skabe meningsfulde fællesskaber omkring litteratur for såvel udsatte børn og unge og deres forældre gennem guidet fælleslæsning. Endvidere udvikler projektet en model for hjælp til selvhjælp gennem tilknytning til læsende fællesskaber.Guidet fælleslæsning er en særlig metode til at inddrage mennesker i en fælles, lystbetonet og nysgerrig tilgang til litteraturen med udgangspunkt i den enkeltes læseoplevelse. Metoden er baseret på højtlæsning og faciliteret samtale. En uddannet læseguide vælger og forbereder et stykke skønlitteratur (oftest en kombination af prosa og poesi), som gennem højtlæsning, tekstnedslag, pauser og åbne spørgsmål gøres til genstand for en åben, fordomsfri samtale. Grupperne mødes ugentligt á 1,5 timers varighed.I Læseforeningen har vi solide erfaringer med at inkludere udsatte målgrupper i skønlitterære læsefællesskaber baseret på metoden Guidet fælleslæsning. Derigennem skabes der
positive oplevelser med litteratur, som styrker troen på egne evner til at læse og forstå og tage del i meningsfulde samtaler med udgangspunkt i litteratur.
Med denne indsats for børn, unge og forældre i udsatte familier i Helsingør går vi nye veje i arbejdet med metoden Guidet fælleslæsning. Formålet er at skabe rum for meningsfuldt samvær omkring litteratur for dermed at styrke trivsel, dannelse og mulighederne for læring for både børn, unge og forældre. Indsatsen omfatter både børn, unge og forældre specifikt samt familien som helhed. Dette fordi vi ved, at det har afgørende betydning for børn og unge, at forældrene også engageres.