Pressemeddelelse: Styrket samarbejde med Kofoeds Skole i Aarhus og København

‘Kofods Cigar’ af kunstnerduoen Randi og Katrine, foto fra Kofoeds Skoles hjemmeside

For at nå ud til mennesker i særligt udsatte positioner og invitere dem ind i læsefællesskaberne har vi i Læseforeningen styrket vores samarbejde med Kofoeds Skole i både Aarhus og København. Her vil vi i de næste 2 år fokusere på at skabe adgang og mulighed for medskabelse for eleverne, på tværs af skolen og civilsamfund og samtidig skalere tilbuddet om skønlitterære fællesskaber på landets lavtærskelstilbud.

Samarbejde med Kofoeds Skole – skønlitterær samfundsforandring

Med midler fra Augustinus Fonden er det muligt for os i en periode på 2 år at videreudvikle vores indsats for mennesker i udsatte positioner, bygge broer på tværs af civilsamfundet og ikke mindst styrke vores samarbejde med Kofoeds Skole.

Vi er meget glade for samarbejdet med Kofoeds Skole, som er med til at kvalificere Læseforeningens mangeårige indsat, for at nå ud til mennesker i udsatte positioner. Vi arbejder for, at det enorme dannelsespotentiale som skønlitteraturen besidder, kan være tilgængeligt for alle. Vi er fælles funderet i en vision om at litteraturen udgør en ressource for menneskelig udvikling og dannelse, samtidig med at den leverer et væsentligt bidrag i samfundets sammenhængskraft, og vi har en mission om at gøre skønlitteraturen tilgængelig for alle. Vi har i flere år haft læsefællesskaber på Kofoeds Skole, som elever har deltaget i udenfor skolens undervisning, men vi glæder os til at komme helt ind i undervisningslokalerne, og forhåbentlig kunne invitere endnu flere elever med i læsefællesskaberne.

Som en del af Kofoeds Skoles undervisningstilbud byder vi ind med læseforløb, så det er muligt i trygge rammer at stifte bekendtskab med, hvad stærke fællesskaber omkring skønlitteratur kan. Samtidig placerer vi nu uddannelsen i metoden guidet fælleslæsning på skolen, så deltagerne i læseforløbene også får muligheden for at blive uddannet læseguide. Herefter understøttes eleverne i at facilitere nye læsefællesskaber og blive en del af en civilsamfundsorganisation.

Litteratur er for alle: Bliv frivillig læseguide på et af Københavns Biblioteker!

I litteraturen er du aldrig alene: Vi søger nye frivillige til at læse med ældre i Aarhus