København: Vi søger unge skønlitterære følgevenner til at hjælpe andre unge ind i læsefællesskaber

Læseforeningens projekt ’skønlitterære følgevenner’ udvider og inkluderer nu også København. Derfor har du - ung i København - muligheden for at blive ‘en skønlitterær følgeven’ og en del af vores gode læsefællesskaber!

Læseforeningens ambition med projektet er at hjælpe flere unge ind i vores læsefællesskaber, som er et præstationsfrit rum, hvor der er plads til at være lige præcis den, man er, og samtidig være en del af noget større. Vores skønlitterære følgevenner rækker ud til sårbare unge eller unge, der oplever at stå udenfor fællesskaber – eksempelvis udenfor uddannelse eller kulturelle aktiviteter – og hjælper dem til at vise, at der er plads til dem i vores læsefællesskaber.

Som skønlitterær følgeven skal du konkret følge en anden ung hen til jeres ugentlige læsegruppe, måske drikke en kop kaffe først eller tale lidt bagefter. Ting der kan lyde små for nogen, men som kan betyde en stor forskel for den unge, du støtter op som følgeven. Projektet er startet i Aarhus, men er nu klar til at slå sine folder i København også.

Man kan blive skønlitterær følgeven på to måder: 1. Er man ikke allerede frivillig i Læseforeningen, så tager man først uddannelsen i guidet fælleslæsning ligesom alle vores andre frivillige, og derefter deltager man i to undervisningsdage med fokus på at være følgeven. 2. Er man allerede frivillig læseguide kan man nøjes med at deltage i disse sidste undervisningsdage. Vi søger altså skønlitterære følgevenner både blandt vores eksisterende læseguider og blandt alle, som ikke allerede er frivillige hos Læseforeningen.

Kurset kommer til at foregå over tre dage hvor de to første er den klassiske træning af vores læseguider i metoden guidet fælleslæsning og den sidste dag er mentortræning med fokus på rollen som følgeven. Datoerne for uddannelsen i guidet fælleslæsning er den 26. og 27. September 2024. Datoen for undervisning til følgeven er d. 11 oktober kl. 10.00 - 15.00. Undervisning vil foregå i København.

Vi tilbyder:

• Uddannelse i metoden guidet fælleslæsning + / eller en 2-dags træning i at være følgeven

• Et dynamisk og sjovt frivilligmiljø og et frivilligprogram, der understøtter dig i din praksis

Om dig:

• Du er mellem 18 og 35 år

• Du er interesseret i litteratur og har lyst til at dele glæderne ved litteratur

• Du har mod på at skabe læsefællesskaber og som følgeven aktivt være med til at invitere ind i læsefællesskaber

• Du er en dygtig facilitator, som møder alle i øjenhøjde og med respekt

• Du er mødestabil

Udfyld og send ansøgningskema til freja@laeseforeningen.dk. Deadline for ansøgning er d. 16. september og samtaler afholdes løbende. Der er et begrænset antal pladser på kurset, så send din ansøgning afsted hurtigst muligt.

Tak til Det Obelske Familiefond for finansering der gør tiltaget muligt.

Forrige

Nye balancer - online læsefællesskaber for mennesker med fysisk handicap

Næste

Litteratur er for alle: Bliv frivillig læseguide på et af Københavns Biblioteker!