RAPPORT OM LÆSEGRUPPER FOR SMÅBØRNSFORÆLDRE: PERSPEKTIVER FRA SAMARBEJDSPARTNERE

Læs Højt - Læs Sammen

I Læseforeningens 2-årige projekt projekt 'Læs Højt – Læs Sammen' samarbejder vi med Egmont Fonden i forsøget på at sikre at flere småbørn i udsatte, sårbare og udfordrede familier får mulighed for at vokse op med litteratur og læsning som en del af deres liv. Dette foregår primært ved at invitere forældrene ind i læsegrupper, skabe læselyst og skabe ny kultur for højtlæsning.

Projektet havde startskud i januar 2021 og trods mange stille perioder det sidste år, grundet corona, er vi kommet langt! Projektet har til nu – og har det stadig - en grundlæggende eksplorativ karakter hvor Læseforeningen forsøger at finde ud af i hvilket format grupperne kan fungere bedst (børn med på skødet, børn der læser i et rum ved siden af, grupper uden børn, workshops) og hvordan vi har mest indvirkning generelt med indsatsen. Dette undersøgende arbejde finder sted i tæt og uundværligt samarbejde med fantastiske samarbejdspartnere rundt i Aarhus Kommune. Vi samarbejder blandt andet med Ellengården, Ryhavekollegiet, Aarhus Krisecenter, Tranbjerg Bibliotek, og de boligsociale indsatser i Viby og Tilst, hvor fantastisk ildsjæle har hjulpet os til at blive klogere på målgruppen og dens udfordringer og behov.

Pixi-rapport

I en pixi-rapport udarbejdet af Ineva, konsulenthuset der også står for projektes endelige evalueringsrapport, dykkes der ned i erfaringer og i samarbejdspartnernes oplevelse af projektet. Vi er meget glade for at kunne læse disse hovedsageligt positive indtryk fra samarbejdspartnerne og ligeledes dele rapporten med jer nu! Der konkluderes blandt andet: ”Overordnet er alle fire samarbejdspartnere meget positive overfor deltagernes udbytte af at være en del af en læsegruppe, ”Læs Højt” som metode, og deres samarbejde med Læseforeningen. Alle samarbejdspartnere oplever, at deltagerne har fået et positivt udbytte af at være med i ”Læs Højt”, uanset forældrenes sociale status. De oplever, at ”Læs Højt” kan føre til et øget nærvær mellem forældre og barn, bidrage med hjerneføde til de voksne og samtidig øge interessen for litterattur, herunder særligt børnelitterattur.”

Læs rapporten her.

 
Forrige
Forrige

SKØNLITTERÆRT EVENT FOR UNGE: KOM TIL FÆLLESLÆSNING OG SPISNING I UKIRKE

Næste
Næste

AMBASSADØRWORKSHOP D. 3. OG 4. MARTS: SEND DIN ANSØGNING NU!