Ny antologi ‘Larm og Stilhed’ og bogreception på Plejehjemmet Humlehaven i Nørre Lyndelse, Fyn

I går kunne vi langt om længe præsentere vores nye antologi ’Larm og Stilhed’. Den består af 10 portrætter af ældre fra forskellige af vores læsefællesskaber rundt i landet + 20 tekster med skønlitteratur. De portrætterede giver i bogen indblik i deres oplevelser med guidet fælleslæsning og de deler prosa og poesi som har rørt dem særligt meget.

Antologien er et vidnesbyrd om vores frivilliges kæmpe indsats med at skabe glæde og fællesskab for ældre med litteratur. Vi er så glade for at den endelig er her!

Vi har lånt titlen fra Tove Ditlevsens tekst Larm og stilhed. Teksten blev faktisk valgt af flere af de ældre, vi mødtes med i antologiarbejdet, som deres bud på en tekst, der er blevet hos dem efter fælleslæsningen, og en tekst, som de syntes, skulle med i antologien. Dertil mener vi, at den smukke titel beskriver noget essentielt ved vores læsefællesskaber hvor der skal være plads til både de store samtaler og til at man måske bare lytter med.

Receptionen for vores nye antologi fandt sted på Plejehjemmet Humlehaven i Nørre Lyndelse på Fyn hvor tre af de portrætterede i antologien bor. Aktivitetsmedarbejder Anette Nørregaard Dahl åbnede ballet med en tale og herefter var der gode ord fra projektleder for Læseforeningens ensomhedsindsats Andreas Melson Gregersen, fra redaktionen for antologien Mia Andersen og Anna Liv Bolther, og endeligt tanker og smukke ord læseguider på plejehjemmet Humlehaven Vibeke Christiansen og Majbritt Jensen.

Det var en vidunderlig formiddag med lidt bobler, kage og masser af glade mennesker. Hele den samlede læsegruppe fra Humlehaven var troppen op – 12 styks! Derudover var vi personale, flere af læseguiderne fra Fyn og lidt repræsentation fra Fåborg-Midtfyn Kommune. En fest!Uendeligt tak til vores geniale fotograf Søren Zeuth for de smukke portrætter og for ALTID at få folk omkring ham til at have det rart. Lige så stor tak til vores grafiker og kæmpe holdkammerat Mira Liin som har skabt bogens visuelle udtryk. Tak til alle vores skønne frivillige som læser med ældre derude uge efter uge og skaber så meget glæde, til samarbejdspartnerne rundt omkring der åbner dørene trods deres travle hverdag og gør læsefællesskaberne mulige. Tak til de medvirkende i antologien – Lisbet, Traute, Kurt, Jytte, Svend, Inger, Henrik, Kiss, Lars og Ulla - som har givet sig tid til at snakke med os og dele tekster med os. Endeligt tak til Fabrikant Peder Paulsen og Hustrus Fond for at finansiere projektet.

Kærlig hilsen redaktørerne og resten af Læseforeningen

P.s. Antologien er tænkt som en gave til vores frivillige og bliver ikke sat til salg, MEN man kan få fingrene i den ved at blive støttemedlem af Læseforeningen. Læs mere på vores hjemmeside.

Vi har brug for din hjælp: Støt Læseforeningen og hjælp os med at blive godkendt efter Ligningslovens §8A

Online læsefællesskab for LGBT+ personer i samarbejde med LGBT+ Danmark